Juventus – nowe logo Starej Damy

Świat piłki nożnej wstrząsnęła ostatnio informacja o zmianie wizerunku najbardziej zasłużonego i rozpoznawalnego włoskiego klub Juventus. Po opublikowaniu nowego znaku na profilu Facebook początek miała prawdziwa burza. Nowy wizerunek został odebrany bardzo negatywnie, po kilku godzinach na stronie internetowej klubu oraz profilu Facebook Juventusu zostało przywrócone stary herb. Nie udało mi się dotrzeć do informacji czy władze „Starej Damy” zrezygnowali po fali ogromnej krytyki z nowego logo czy też jest to element kampanii jednakże warto poruczyć temat rebrandingu klubów piłkarskich z ostatnich kilku lat.

Kibice piłkarscy przywiązują ogromną wagę do barw, znaku, historii i o tym zapomniano w Turynie.

Mimo że nie można zaprzeczyć że Juventus jest najlepiej zarządzanym włoskim klubem to nie można zapominać o jednym, Klub to nie jest firma, klub przede wszystkim utrzymują kibice dzięki którym do kasy klubowej przybywają środki ze sprzedaży biletów, koszulek, czy też z praw telewizyjnych.

Bez kibiców Juventus nie byłby Juventusem a Barcelona Barceloną.

Juventus zrobił bez dwóch zdań bardzo odważny ruch, praktycznie odcinając się symbolicznie od historii i tradycji klubu i dlatego nie dziwi taki odbiór nowego symbolu.

Nie chodzi o to że nie można zmienić herbu takiego wielkiego klubu, bo ostatnio takie zmiany są bardzo popularne. Ważne żeby zmiana była w pewnych dopuszczalnych ramach symbolicznych.

Manchester City – nowy herb 2016

Najbardziej znaną z ostatnich kilku miesięcy zmianą herbu klubowego zasłynął Manchester City, który w 2012 roku po 44 latach przerwy wygrał ligę angielską a 2 lata później w 2014 roku ponownie był najlepszy w lidze a pomiędzy tymi dwoma mistrzostwami był wicemistrzem.

W poprzednim roku czyli w 2016 klub podoił decyzję o zmianie logo i powrotu do tradycyjnego herbu, oczywiście w unowocześnionej wersji. Powrócono do stylu, który symbolizował „The Citizens” w latach 1970-1976 oraz 1981-1997. Dodać warto że poprzedni herb został wprowadzony w 1997 roku.

West Ham United – nowy herb 2016

W 2016 roku także West Ham United zmienił swój herb nawiązując do wersji z 1952 roku.

Osobiście bardzo podoba mi się odświeżony herb, który jest po prostu prosty i elegancki.

Chociaż moja opinia może być trochę wypaczona przez sympatię do „Młotów”, którą nabyłem po obejrzeniu filmu „Green Street Hooligans” kilka lat temu.

Queens Park Ranges – nowy herb 2016

Co do filmów, kiedyś udało mi się obejrzeć na Canal+ film „The Four Year Plan”.

Film z 2011 roku o Queens Park Rangers i drodze ich do Premier League. Osoby interesujące się angielską piłką nożną będą kojarzyć klub, który przeważnie balansuje pomiędzy Premier League a Championship. Obecnie gra tam Paweł Wszołek.

W 2016 roku także klub zmienił swoje logo, w sumie powrócił do wersji z 2008 roku oczywiście z kilkoma zmianami.

Burnley FC – nowy herb 2010

Pozostając jeszcze na wyspach, warto wspomnieć także o powrocie do macierzy Burnley FC, który obecnie gra w najwyższej lidze angielskiej. W sezonie 2009-2010 powrócono w klubie do dokładnie takiego samego herbu w jakim Burnley FC grało w latach 1960-1979. Zmieniono tylko kolor czcionki we wstążce na jaśniejszy odcień koloru niebieskiego.

OGC Nice – nowy herb 2013

W 2013 roku także we Francji w OGC Nice został zmieniony herb klubu. Nie mogę się oprzeć wrażeniu że czerpano z ówczesnego wizerunku Manchesteru City. Aczkolwiek warto zauważyć że Nice jest jedynym klubem wymienionym a tym artykule (nie wliczając w tą pulę Juventusu), który dokonał całkowitej zmiany herbu. Rebranding był dosyć znaczony jednak pozostawiono symboliczne brzmienie herbu oraz kolorystyką.

FC Liverpool – herb 2012

Wróćmy na moment do piłki angielskiej i poruszmy temat FC Liverpool. Bardzo dobrze znany klub polskim kibicom za sprawą Jerzego Dudka. Jeden z najbardziej utytułowanych klubów angielskich, jest przykładem świetnego podejścia do sprawy rebrandingu herbu. W przeciwieństwie do szokującego posunięcia Juventusu, „the Reds” od dłuższego czasu czyli od 2012 roku prowadzi akcję zmiany wizerunku. Jednak Liverpool podszedł do sprawy zupełni inaczej.

Z serii Bierz przykład – FC Liverpool jak zrobić rebranding klubu sportowego.

Obecnie FC Liverpool posługuje się dwoma herbami, starszy z 1999 roku – dobrze znany polskim kibicom (ze wstęgą z dwoma płomieniami symbolizującą tragedie na stadionie Hillsborough z 1989 roku) i nowy zaprezentowanym w 2012 roku.

Jednakże nowy herb tak naprawdę też nie jest nowy ponieważ mityczna postać będąca połączeniem kormorana i orła (musiałem sprawdzić na Wikipedii co to za stwór) występowała we wcześniejszych wariantach herbu i zawsze był wpisany w tarcze. Jednak idąc modą panującą w Anglii postarano się aby jak najbardziej uprościć symbol.

Obecnie nowy herb stosowany jest na odzieży klubowej. Stary symbol jest jeszcze stosowany na stronie internetowej, w telewizji oraz na budynkach klubowych. Jednak jestem przekonany że z czasem zastąpi on poprzedni symbol.