#1 Bierz przykład – IKEA

Bierz przykład, to seria autorskich wpisów dotyczących analizy najlepsze ruchów marketingowych na których warto się wzorować.   W pierwszym wpisie tej serii zajmiemy się analizą należącej do holenderskiego koncernu INGKA Holding marki szwedzkich mebli IKEA.

2000px-Ikea_logo.svg

 

Wybierając się na zakupy do IKEA widać na pierwszy rzut oka różnicę w rozumieniu potrzeb klientów między producentami z tej samej branży. IKEA dzięki swoim ekspozycją małometrażowych pomieszczeń pobudza wyobraźnię swoich klientów, wymusza chęć posiadania.

 

To jest coś więcej niż wizualizacja mieszkań 3D w branży budowlanej czy architektonice czy też w katalogu z meblami firmy konkurencyjnej. Wszystko co widzi klient jest rzeczywiste i prawdziwe, może dotknąć każdego elementu ekspozycji, może położyć się na łóżku, usiąść na kanapie przed telewizorem czy też przy biurku przed komputerem. Jest to zupełnie inny wymiar, który wyróżnia tą markę od innych konkurencyjnych z marki. IKEA sprzedaje marzenia.

 

Warto brać przykład z marki IKEA, ponieważ w praktycznie każdej branży można postąpić analogicznie i swoim klientom obrazować korzyści wynikające ze współpracy dzięki czemu ułatwi to sprzedaż, a także wzbudzi u klienta chęć posiadania i zwiększy jego zaangażowanie – będzie chętniej korzystać z aplikacji, będzie chciał posiadać Twoje produkty ponieważ będzie mu się kojarzyć to z obrazem, z całością .

 

IKEA jest liderem w jeszcze innej kategorii – dbanie o dobre samopoczucie klienta. W mojej ocenie jest na najwyższym poziomie. Chociaż uważam że punkt gastronomiczny jest średniej jakości smakowej – po prostu nie podchodzi mi jedzenie które jest tam podawane. Jednakże ceny dań są symboliczne i łatwo sobie policzyć że praktyczne IKEA nie czerwie zysku z gastronomi (przynajmniej mam takie wrażenie). Punkty gastronomiczne są przygotowane z myślą o klientach i ich potrzebach podczas kilkugodzinnego spaceru po sklepie a nie jako potencjalny dodatkowe źródło dochodu.

 

Do tego dochodzą punkty z darmową wodą w sklepie, przyciski zliczające zadowolenie klientów i mamy przepis za sukces.

 

Klient widzi produkt w „naturalnym środowisk” i chcę go kupić, jeżeli jest głodny może się najeść, jeżeli jest spragniony może się napić wody.  WOW!

 

Takie to proste!

Kilka szybkich rad:

  • Zadbaj by klient widział produkt lub korzyści wynikające z Twoich usług w atrakcyjnej formie
  • Zadbaj o podstawowe potrzeby swoich klientów – wzbudzi to szacunek i zaufanie do marki
  • Sprzedawaj marzenia